9 mars 2011

Är DU lika mindful som Ditt barn??

Är Du det? Jag är det definitivt INTE. =) Men jag har en intention iallafall och jag försöker.

Igår blev jag tydligt påmind om hur mindful Lova och barn är. Det var en supercool upplevelse - ren glädje! Vi har en lekplats precis på gården utanför vår lägenhet och istället för att traska bort till öppna förskolan tänkte jag ta en stund där. Det var första gången och promenaden dit gick jätte bra. För varje steg Lova tog förstod man hur spännande hon tyckte det var! När vi kom innanför grinden och kom till gruset där gungorna är satte hon sig direkt ner, helt förundrad över det här nya "golvet"! Så spännande!! Mycket medvetet kände hon på ytan med handflatan och plockade upp ett singelgruskorn. Tittade på det och sträckte sen ut handen för att visa mig. Alltså vilken upplevelse! Jag visade henne sen hur man kunde rita med en pinne och skopa upp gruset och hälla ut etc.

Det är så fantastiskt att få vara med när ens barn upptäcker nya saker - vi vuxna borde lära oss att vara lika mindfulla och i nuet som våra barn. Hur medveten är du om vad du gör nu? Är dina tankar i det du gör nu eller redan inriktade på kvällens göra? Mmm.. Tänkvärd "lektion" fick jag igår iallafall... =)

 Photobucket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar